دانستنی های پژوهش

  • 376
  • 57 مرتبه
فضای مجازی

فضای مجازی

12 مرداد 1404

 

اعتماد به منابع و رسانه‌ها:

چگونه با تحقیق از اخبار درست استفاده کنیم

در دنیای امروز، اطلاعات از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی به سرعت منتشر می‌شوند. برای تصمیم‌گیری درست، باید منابع معتبر را بشناسیم و به اخبار بدون تحقیق اعتماد نکنیم.

 

 

 

 

 

 

 گفتار اول: فضای مجازی و اعتبار اطلاعات


در فضای مجازی نباید به اطلاعات بدون تحقیق اعتماد کرد. منابع تخصصی علاوه بر گزارش، تفکر و نظر تخصصی خود را نیز بیان می‌کنند.


پذیرش نظر متخصص در یک موضوع «تقلید» نامیده می‌شود و شخص پذیرنده «مقلد» است.

  حتی مراجعه به خبرگزاری‌ها یا متخصصان نیازمند استفاده از تفکر پنهان است.
  مثال: اعتماد به نظر پزشک درباره داروها، نوعی تفکر پنهان است.

 

 گفتار دوم: اصطلاح اجتهاد و تخصص


اصطلاح «اجتهاد» معمولاً در زمینه فهم دین استفاده می‌شود و به معنای تلاش تخصصی فرد در رشته‌ای خاص برای حل مسائل علمی است. اعتبار منابع بر اساس تخصص و تعهد آن‌ها سنجیده می‌شود.

 

 گفتار سوم: منابع معصوم از خطا


منابع معصوم، مانند پیامبران، به طور کامل قابل اعتماد هستند. رسانه‌ها ابزار انتقال مفاهیم هستند، اما حجم زیاد اطلاعات و خطر سوءاستفاده نیازمند دقت در انتخاب منبع است.

 

 گفتار چهارم: تحقیق در مورد رسانه‌ها


اخبار رسانه‌ها را نباید بدون تحقیق کامل باور کرد. قرآن کریم بر اهمیت تحقیق و تأیید منابع خبر تأکید کرده است. برای جلوگیری از تأثیرپذیری، هنگام نقل خبر بهتر است بگویید: «در رسانه ... نوشته شده بود».

 

گفتار پنجم: میزان تخصص و تقلید عاقلانه


هنگام مواجهه با محتوای تخصصی، میزان تخصص و تعهد صاحب محتوا را ارزیابی کنید. پیروی از منابع متخصص و متعهد 
تقلید عاقلانه است، اما پیروی از منابع غیرمتخصص تقلید کورکورانه است که قرآن مذمت کرده است.

✅ منبع: کتاب بی نهایت - استاد محمد حسن وکیلی

 

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.